Jogi Hírlevél 2006. december 8.
A jótállásról és a szavatosságról

A karácsony közeledtével sokan vásárolnak ajándékba nagy értékű, tartós fogyasztási cikkeket: ilyenkor a valódi meglepetés mellett könnyen érhet mindenkit kellemetlen meglepetés is egy-egy hibás termék miatt. Érdemes tudni, hogy a fogyasztókat ilyen esetekben jótállási és szavatossági szabályok védik, amelyek nem egyszerűek, ráadásul alkalmazásuk még nem rutinszerű. A teljesség igénye nélkül azért tekintsünk át néhány hasznos tudnivalót.

A tartós fogyasztási cikkek esetén a jótállás azt jelenti, hogy a gyártó, forgalmazó garantálja, hogy a megvásárolt termék legalább egy évig kifogástalanul fog működni. Ha a vadonatúj termékünk meghibásodik, és a meghibásodás a vásárlást követő 3 napon belül történik, emellett a hiba a rendeltetésszerű használatot akadályozza, a forgalmazó köteles az árut kicserélni. Célszerű tehát rögtön vásárlás után ellenőrizni, kipróbálni a terméket. Bizonyos termékekre (például óra, televízió, rádió, videó, nyomtató, fényképezőgép, számológép, hangszer, CD- vagy DVD-lejátszó) csak 10 000 Ft vételár felett jár a jótállás, erre tehát érdemes odafigyelni egy 9999 Ft-os akció esetén.

A szavatossággal az eladó arra vállal felelősséget, hogy az eladáskor hibátlan terméket ad át a vevőnek, tehát nincs olyan rejtett hibája, amely csak későbbi időpontban fog kiderülni. Ezért a vevőnek érdemes alaposan megvizsgálni, ellenőrizni a terméket, mert amennyiben a vásárlás időpontjában ismerte vagy ismernie kellett volna a hibát, szavatossági igénnyel nem léphet fel. A vevő a hiba felfedezése után minél hamarabb köteles érvényesíteni szavatossági igényeit, illetve ha menthető okból erre nem képes, legfeljebb két hónapon belül. A vásárlástól számított két éven túl azonban nem érvényesíthető szavatossági igény.

A jótállás és a szavatosság érvényesítése során a vásárló elsősorban a termék javítását vagy cseréjét, másodsorban árleszállítást vagy a termék árának visszafizetését kérheti. A fogyasztó igényét a forgalmazóval, jótállás esetén a szakszervizzel szemben is érvényesítheti. A vásárlást számlával, blokkal kell igazolni, jótállás esetén a jótállási jegyet is be kell mutatni. Szavatosság esetén a vásárló maga is elvégezheti vagy végeztetheti a javítást, ilyenkor a javítási költségeket is követelheti a forgalmazótól vagy a gyártótól. Ugyanakkor fontos odafigyelni arra, hogy a jótállás elveszik, ha a fogyasztó maga javítja vagy javíttatja a terméket, ezért a jótállási időn belül a jótállási jegyen feltüntetett szakszervizt vagy a forgalmazót kell felkeresni.

Természetesen kiszámíthatatlan helyzetek mindig akadhatnak, főleg akkor, ha az utolsó pillanatra hagyjuk a vásárlást. Sokat tehetünk azonban már azzal, ha a blokkot vagy a számlát megőrizzük, mert csak ezekkel tudjuk a vásárlás helyét, idejét és az árura vonatkozó adatokat bizonyítani. És persze közhelynek számít, de mégis gyakran elfelejtjük: ha lehet, vásárláskor vagy utána mihamarabb alaposan vizsgáljuk meg és próbáljuk ki a terméket.


Mészáros Ádám
joghallgató
www.meszarosadam.hu

A fenti rövid tájékoztatás a teljesség igénye nélkül, figyelemfelhívó célzattal készült, amely nem minősül jogi tanácsadásnak. A Jogi Hírlevél ingyenes.
A cikkben foglaltak hatályossága - a jogszabályok gyors változása és a fenti cikk archív jellege miatt - változhat, ezért kérem, hogy erről győződjön meg.

További cikkek a Jogi Hírlevélben

Érdekes, hasznos, tanulságos és aktuális
jogi témák közérthető formában, e-mailben.


Ön az elsők között kaphat értékes, naprakész és szórakoztató
tájékoztatást a legfontosabb jogterületekről. A Hírlevél ingyenes!

Iratkozzon fel MOST: